خانه / گفتگو / متحد کردن مردم با موسیقی از نظر ای. آر. رحمان

متحد کردن مردم با موسیقی از نظر ای. آر. رحمان

در دنیای کرونا زده خبر آهنگسازی و تهیه‌کنندگی ای‌.آر. رحمان به‌عنوان آهنگساز و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «آدم بی‌سرزمین» ساخته مشترک ایالات متحده، هند و بنگلادش خبر مهمی تلقی می‌شود.

متحد کردن مردم با موسیقی ای‌.آر. رحمان

این فیلم درباره مردی از جنوب آسیاست که با زنی استرالیایی در امریکا آشنا می‌شود، آشنایی‌ای که منجر به پیچیدگی‌هایی می‌شود. این فیلم توسط مصطفی سرور فاروقی فیلمساز شناخته‌شده بنگلادشی سازنده فیلم «بعدازظهر شنبه» در حال ساخت است.

این آهنگساز جهانی معتقد است موسیقی، متن موسیقی و روایت داستان همگی می‌تواند در متحد کردن مردم با هم نقش بسزایی داشته باشند.

او که به کار جدیدی به‌نام «دست‌هایی اطراف جهان» اشاره دارد به سایت ساکال تایمز در مورد شرایط این روزهای کرونا و اینکه چه موسیقی‌ای می‌تواند برای شنونده الهام بخش باشد؟ گفت: «به نظرم این فرصت‌ها باعث می‌شود به گونه‌ای متفاوت فکر کنیم و همچنین این اختیار را به ما می‌دهد تا حرفی را که می‌خواهیم بزنیم به شیوه‌ای زیرکانه بیان کنیم. به نظرم هرکس باید سبکی را دنبال کند که آن را می‌فهمد.»

نام قبلی او دیلیپ کومار بود. خانواده او هندو مسلک بودند، او در جوانی با دین اسلام آشنا شد و دین خود را تغییر داد. او خود را «الله رکها رحمان» به معنی (خدا رحمان را برکت دهد) نامید. حال همگی او را به اختصار ای. آر. رحمان می‌خوانند.

آهنگساز، خواننده و تهیه‌کننده موسیقی که بیشتر روی فیلم‌های هندی آهنگسازی کرده است. از لقب‌هایی که به او داده شده می‌توان به موزارت اشاره کرد. در سال ۲۰۱۰ دولت هند به او جایزه پادما بوشان، را که سومین جایزه ارزشمند و بزرگ کشور هند است، اهدا کرد.

خالق موسیقی فیلم «محمد رسول‌الله» به کارگردانی مجید مجیدی، بیشتر به‌دلیل فعالیت گسترده‌ای که در فیلم‌ها و اجراهای صحنه‌ای در سبک کاری خودش داشته به شهرت زیادی رسیده است.

او برای بیش از ۹۰ فیلم، چه در هند و چه در سطح بین‌المللی، آهنگسازی کرده و برنده جایزه‌های گرمی و اسکار در بخش آهنگسازی شده است. مشهور‌ترین اثر او در سال ۲۰۰۸ در فیلم «میلیونرزاغه‌نشین» بود که برنده جایزه‌هایی چون گلدن گلوب، گرمی و البته اسکار شد.

ای.آر. رحمان در پاسخ به این پرسش که برخی از کسانی که کارهای شما را دنبال می‌کنند از دانش آموختگانتان گرفته تا کسانی که در پروژه‌هایی با آنها همکاری داشتید، معتقدند که موسیقی دیگر حرفه اصلی شما نیست، گفت: «موسیقی یک پله ترقی است که در خانواده من ارثی بوده و خدا نیز مرا شامل لطفش قرار داد و من خیلی سریع به موفقیت دست یافتم.

از نظر من موسیقی به‌دلیل مشخصی وارد زندگی ما شده است، ما می‌توانیم با استفاده از قدرت موسیقی کارهای شگفت‌آوری انجام دهیم. من نیز در کار خودم تمام تلاشم را می‌کنم، به همین دلیل باید با مردم ارتباط بیشتری برقرار کنم و در این پروسه چیز‌های زیادی یاد گرفتم. من به سرزمین‌های زیادی سفر کردم که‌ آنها را نمی‌شناختم یا در زمان بزرگ شدنم آنها را ندیده بودم و هیچ دانشی درباره‌شان نداشتم. ولی هر روزی که می‌گذرد در‌های زیادی رو به دانشم گشوده می‌شود و این امکانات پایان‌ناپذیر است.»

این آهنگساز که سال ۱۳۹۷ سفری به ایران داشت، معتقد است با استفاده از قدرت موسیقی می‌توان خیلی از کارها را به جلو برد. روح رحمان با معنویت گره خورده است و همین ویژگی باعث شده هر قطعه که خلق می‌کند در بین مردم بسیار محبوب شود. به گفته خودش، خداوند با او مهربان بوده و او را در این حرفه به اوج رسانده و باعث موفقیت او شده است.

ای.آر. رحمان نزدیک به سه دهه فعالیت در دنیای موسیقی داشته، «روجا»، «بمبئی» و «لگان» فیلم‌هایی هستند که رحمان آهنگسازی آنها را به عهده داشته است. اما او آهنگسازی فیلم‌هایی را برعهده داشته که باعث پررنگ شدن نام هند در نقشه جهان به وسیله هنر آهنگسازیش شده است.

«میلیونر زاغه نشین»، «الیزابت» و «سن طلایی» از جمله این فیلم‌ها است، امری که باعث شهرت جهانی برای او شده است. وی در مورد این که چه چیزی او را برای ساخت قطعه‌های بیشتر به وجد می‌آورد؟ گفت:«من به چیزی که فیلسوف‌های بزرگ گفته‌اند باور دارم؛ زمانی که از چیزی اطلاع نداری، زمانی است که چیزهای زیادی برای آموختن در اختیار داری. من بر این عقیده‌ام زمانی که چیزی را فرا می‌گیریم، زندگی معنی گسترده تری پیدا می‌کند. پس بهتر است یک فنجان پر باشیم تا یک فنجان خالی.»

انرژی زیادی پشت ۹۹ آهنگ ساخته شده او نهفته است، هیجانی که تنها از سوی طرفداران نیست، سؤال اینجاست که چه چیزی این همه هیجان را برای ادامه دادن در او به وجود آورده است که وی افزود: «من در زندگی یک مأموریت دارم و آن ساخت آهنگ است. من برای اولین بار با این موضوع رو به رو شدم که حتی اگر با ۹۹ آهنگ در این زمینه احساس آزادی کنی، اما زمان زیادی روی انجام این کار بگذاری ورشکسته خواهی شد و اگر وقتی برایش نگذاری وجهه خوبی ندارد.

پس احساس آزاد بودن و همچنین مسئولیت‌پذیری در یک راه پر تنش به من این را فهماند که آیا همه این تلاش‌ها کافی است؟ یا بهتر نیست یک آهنگ دیگر اضافه کنیم؟ یا اگر این ملودی را تغییر دهیم بهتر نمی‌شود؟ فکر می‌کنم مجموعه‌ای از این افکار باعث می‌شود که ساخت برخی از آهنگ‌ها طولانی شود یا ایده‌های جدید برای ساده‌تر شدن یا گاهی پیچیده‌تر شدن به‌دست می‌آید.»

دنیا پاپایی
منبع: آیون

حتما ببینید

ونجلیس

ونجلس و ۹ اثر به یادماندنی

-اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو (وَنگِلیس) مشهور به ونجلیس، متولد ۱۹۴۳ میلادی در ولوس – یونان،  آهنگساز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.