خانه / مهم / ونجلس و ۹ اثر به یادماندنی

ونجلس و ۹ اثر به یادماندنی

-اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو (وَنگِلیس) مشهور به ونجلیس، متولد ۱۹۴۳ میلادی در ولوس – یونان،  آهنگساز و نوازندهٔ سبک الکترونیک، امبینت، نیو اِیج، پراگرسیو، جاز و پاپ راک است.

ونگلیس ونجلیس

– او بیشتر به دلیل آهنگسازی موسیقی فیلم ارابه‌های آتش شناخته می‌شود که برنده جایزه اسکار سال ۱۹۸۱ شد.

– تک‌آهنگ «ارابه‌های آتش» که برای آلبوم موسیقی این فیلم عرضه شد توانست تا جایگاه نخست ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد بالا بیاید، همچنین از این تک‌آهنگ در مسابقه‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن و درهنگام اهدای مدال استفاده شد.

– از دیگر کارهای برجستهٔ او ساخت موسیقی فیلم‌های بلید رانر، ۱۴۹۲: فتح بهشت، اسکندر، باونتی، جنوبگان، گم‌شده و گیتی: یک سفر شخصی است.

– ونگلیس در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت در عرصهٔ موسیقی توانست بیش از ۵۰ آلبوم موسیقی منتشر کند و از او به عنوان یکی از برترین آهنگسازان موسیقی الکترونیک در همهٔ دوران یاد می‌شود.

– وی موسیقی را در چهار سالگی آغاز کرد و بیشتر به عنوان یک موسیقیدان خودآموخته شناخته می‌شود.

– ونجلیس دربارهٔ عدم توانایی اش در خواندن نت های موسیقی چنین می‌گوید: «وقتی معلم‌هایم از من می‌خواستند تا چیزی را برای آن‌ها بنوازم، تظاهر می‌کردم که دارم از روی نت می‌خوانم درحالی‌که از حفظ آن را اجرا می‌کردم. البته آن‌ها حقه من را می‌فهمیدند، اما برایم مهم نبود.»

– ونگلیس تولید موسیقی اختتامیه المپیک سیدنی (۲۰۰۰) و سرود رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ را نیز برعهده داشت.

– موسیقی ونگلیس تأکید بسیار زیادی روی سینث‌سایزر دارد. برخی از کارشناسان، موسیقی او را به یک ارکستر الکترونیکی تشبیه کرده‌اند.

– به گفته ونگلیس تکنولوژی و موسیقی همیشه با هم بوده‌اند و موسیقی هرچه باشد، یک علم است.

– موسیقی آرامی که در تلویزیون ایران همیشه ثانیه‌هایی قبل از اخبار پخش می‌شد به نام “دختر کوچک دریا” از آثار معروف و به‌یادماندنی اوست.

فتح بهشت (کریستف کلمب)
ارابه های آتش
بلید رانر
آلفا
به مرد ناشناس
دختر کوچک دریا
روزتا
مارپیچ
پالستار

حتما ببینید

مجید اخشابی کلیپ حیفه

کلیپ حیفه با صدای مجید اخشابی

کلیپ حیفه (مجید اخشابی) حیفه زمستون شه دلم حیفه ازت دلسرد شم نذار که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.